History

The cameo is a bas-relief sculpture carved in a shell exclusively by hand exploiting the innate chromatic differences of its layers.
By the term cameo it is therefore mean the workmanship, not the material on which this is carried out.
These jewels are referable to out ancestors and emit their scent of beauty and mystery throughout the human history.
Cameos, though they were already used 4000 years ago in Mesopotamia to import seals on soft materials, were produced for a merely ornamental purpose in Greece around the 400 b.C., destined to be applied on rings and pendants. Among the materials used for their production, were, already by that time just as today, the sardonyx shell and cornelian shell. The favourite subjects were portraits of people, divinities, nobiliary insigna or symbols of various kinds.
When in the first century b.C. the mastery of the Greek artists reached Rome, cameos were widely used by patricians and were produced in various shapes and sizes. With the crisis of the Roman Empire and the contemporaneous decline of the workmanship techniques, there occurred however a decease in the demand and the production was abandoned for several centuries. The most ancient ones were nevertheless still admired and throughout the Middle Ages remained in use as ornaments for jewel cases, shrines and crowns.
Cameos came back into fashion in the 300s, especially in Italy, when they were widely produced in chalcedony depicting nobiliary insigna and symbols of various kind.
In the following century the artists drew up on the carvings of the ancient times and cameos regained the purpose of ornamental objects to be applied on rings and medallions, but the peak of glory was reached during the Renaissance, something that museum from all over Europe can testify.  
If the Baroque period the interest for cameos seemed to be fading, they started carning again a huge success in the 700s, when, although portraits were still the most common subjects, they not seldom depicted historical, allegorical and classical inspiration themes.
From the XIX century the artistic cameo, of which Italy, but most of all Naples, is still now the only centre of production, is exported to markets all over the world, where the Italian art and style are appreciated.


Silver Earring

Il cammeo è una scultura in bassorilievo incisa esclusivamente a mano su una conchiglia sfruttando le differenze cromatiche insite nei suoi livelli. 
Con il termine cammeo si indica dunque la lavorazione che viene eseguita e non il materiale sul quale essa viene eseguita.
Questi gioielli sono riconducibili ai nostri antenati, e sprigionano il loro profumo di bellezza e mistero lungo tutta la storia dell’umanità.
I cammei sebbene fossero già usati circa 4000 anni fa in Mesopotamia per imprimere sigilli si materiali morbidi, furono prodotti per funzione meramente ornamentale in Grecia attorno al 400 a.C., destinati a essere applicati ad anelli e pendenti. Tra i materiali utilizzati per la loro realizzazione figuravano, già allora come oggi, la conchiglia sardonica e la corniola. I soggetti preferiti erano ritratti di persone, divinità o insegne nobiliari o simboli di vario genere.
Quando, nel I secolo a.C., la maestria degli artisti greci raggiunse Roma, i cammei vennero molto usati dai patrizi e furono prodotti in vari formati. Con la crisi dell’impero romano e il contemporaneo declino nelle tecniche di lavorazione, si ebbe però un calo nella richiesta e la produzione venne abbandonata per diversi secoli. I più antichi venivano tuttavia ancora ammirati e per tutto il Medioevo rimasero in uso come ornamenti per scrigni, reliquiari e corone. 
I cammei tornarono in voga nel Trecento, soprattutto in Italia, quando se ne affermò una vasta produzione in calcedonio raffigurante insegne nobiliari o simboli di vario genere. 
Nel secolo successivo gli artisti se rifecero alle incisioni dell’antichità, e i cammei riacquistarono la funzione di oggetti ornamentali da applicare su spille anelli e medaglioni, ma l’apice della loro gloria fu durante il Rinascimento e tutti i musei d’Europa lo possono confermare. 
Se in epoca barocca l’interesse per i cammei parve svanire, essi tornarono a riscuotere grande successo nel Settecento, in cui sebbene i ritratti fossero ancora i soggetti più diffusi, non di rado rappresentarono temi storici, allegorici o d’ispirazione classica.
Dal XIX secolo il cammeo artistico, di cui l’Italia e in particolare Napoli è tuttora l’unico centro di produzione, è esportato in tutti i mercati mondiali che apprezzano l’arte e lo stile italiano.